Jak sprawdzić rzetelność informacji w internecie?

Internet to ogromne źródło informacji. Często wykorzystuje się je do pracy lub w codziennym życiu. Niestety nikt tych wiadomości nie selekcjonuje i nie sprawdza ich wiarygodności. Dlatego trzeba to robić samemu, aby nie podjąć przypadkiem jakieś błędnej decyzji w związku z tym, czego dowiemy się z sieci.

Podstawowe informacje

Przede wszystkim warto korzystać z takich źródeł, które dają dużą gwarancję wiarygodności. Dobre przykłady to https://www.wikihasla.pl/ i http://prawo-abc-rodziny.pl/.  Są to nie tylko sprawdzone przez nas lub innych portale lub strony, ale również instytucje lub osoby posiadające właściwe kwalifikacje i wiedzę na temat, którym zajmują się w sieci. Dzięki temu mogą być uznane za godne zaufania. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie autora informacji, ponieważ każda z nich w internecie powinna być podpisana. Można to zrobić posługując się internetową wyszukiwarką lub zajrzeć do serwisów dla profesjonalistów z różnych dziedzin. Na przykład: LinkedIn, GoldenLine, Academia, ResearchGate, Ludzie Nauki – Nauka Polska czy Google Scholar. Informacje o autorach można też sprawdzić w drukowanych publikacjach, choćby słownikach, encyklopediach czy wydawnictwach typu Who is who. O tym, że informacja jest prawdziwa może też świadczyć duża liczba cytowań oraz umieszczenie odnośników do innych źródeł.

Istotne szczegóły

Aby mieć pewność, że jakaś informacja jest prawdziwa, można także zainteresować się datą jej powstania lub zamieszczenia oraz czasem ostatniej aktualizacji strony lub portalu. Wiadomości te znajdują się zwykle w stopce strony. Jeśli źródło, gdzie znaleźliśmy coś, co nas zainteresowało jest rzadko aktualizowane, to jest duże prawdopodobieństwo, iż treści są również nieaktualne.

Warto też przyjrzeć się formie publikacji. Ta, która ma ciekawy i schludny wygląd graficzny, znajdują się na niej wykresy lub inne dodatkowe „ozdobniki” daje większą gwarancję wiarygodności. O tym, że warta jest uwagi może również świadczyć brak błędów gramatycznych, ortograficznych, stylistycznych i merytorycznych oraz to, że jest przedstawiona w zrozumiały dla każdego i logiczny sposób. Obiektywna informacja nie powinna też mieć emocjonalnego charakteru i zawierać reklam oraz treści propagandowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here