Wdzięczność może być jak piękny kwiat, który zakwita w naszym sercu. Dzięki niej doceniamy to co nas spotyka i co otrzymujemy od innych ludzi. Wdzięczność może być również lekarstwem na brak radości i poczucia satysfakcji, jeżeli potrafimy ją wprowadzić do naszego życia. W jaki sposób możemy praktykować wdzięczność i jakie korzyści mogą się z tym wiązać? [Anna Obrzut, Sierpień 2016].

W naszym życiu codziennym doświadczamy różnych zdarzeń. Wiele z nich jest dobrych i przyjemnych, ale bywają także momenty trudne i wyzwania, którym musimy sprostać. Często bywa tak, że nie zauważamy drobnych radości, skupiając całą swoją uwagę na tym czego nam brakuje, czego jeszcze nie mamy i co chcielibyśmy osiągnąć. Jeżeli myślimy tylko o własnych brakach, może to prowadzić do frustracji i odczuwania obniżonej jakości życia. Aby temu przeciwdziałać, korzystnie jest wprowadzić w swoje codzienne funkcjonowanie praktykowanie wdzięczności. Jest wiele różnych ćwiczeń, które mogą nam to umożliwić. Co możemy zrobić, aby cieszyć się każdym dniem?

Ćwiczenie 1: Prowadź dziennik wdzięczności

Zatrzymaj się na chwilę. Pomyśl z czego możesz być dumny. Jakie cele udało Ci się zrealizować? Co sprawiło Ci przyjemność w danym dniu? Dobrze jest kupić sobie ładny notes i zacząć prowadzić tzw. dziennik wdzięczności. Zapisujemy w nim każdego dnia, za co możemy być wdzięczni i co nas uszczęśliwiło. Dobrze jest spisywać te momenty przed zaśnięciem To mogą być bardzo drobne rzeczy np. pyszny obiad, lub spędzenie czasu z kimś bliskim. Kiedy mamy gorszy dzień, warto jest przeczytać sobie nasz dziennik wdzięczności i przypomnieć ile dobrego nas spotyka, a o czym często nie pamiętamy. Taki dziennik może być naszym antidotum na codzienne stresy. Wypełniając go koncentrujemy się na dobrych momentach w naszym życiu. Dzięki temu czujemy się o wiele lepiej i mamy bardziej pozytywne nastawienie.

Ćwiczenie 2: Doceń siebie

Często nasze codzienne funkcjonowanie zdominowane jest przez krytykę samych siebie, ale także i innych ludzi. Możemy spróbować myśleć o sobie lepiej, co przełoży się na wzrost pewności siebie i pomoże nam działać bardziej efektywnie. Jak to zrobić? Zrób listę cech, które w sobie cenisz. Mogą to być zarówno cechy wyglądu jak i charakteru. Zastanów się co w sobie lubisz. Jakie cechy podobają Ci się w sobie. Taka lista może pomóc nam docenić siebie i poznać swoje mocne strony. Dzięki temu jesteśmy bardziej życzliwi względem siebie i nasza samoocena naturalnie wzrasta.

Ćwiczenie 3: Doceń innych ludzi

Bez innych ludzi w naszym życiu, czulibyśmy się znacznie bardziej samotni. Kontakty z innymi są dla nas źródłem radości i wielu pozytywnych emocji. Na co dzień jednak rzadko się nad tym zastanawiamy. Traktujemy innych ludzi jako coś oczywistego w naszym życiu. Warto jest jednak docenić bliskich. Mówmy im miłe rzeczy, mówmy jak ważni są dla nas. Dzięki temu wprowadzamy w nasze życie i w życie naszych bliskich więcej szczęścia i zadowolenia. Sprawmy, aby inni dobrze czuli się w naszym towarzystwie. Unikajmy nadmiernej krytyki, a skupiajmy się raczej na pozytywnych stronach danej osoby. Często może się zdarzać, że w stosunku do innych mamy postawę roszczeniową. Mamy przekonanie, że inni powinni spełniać nasze potrzeby i prośby. Postarajmy się jednak traktować innych tak jak sami chcielibyśmy być traktowani. Starajmy się więcej dawać od siebie niż oczekiwać od innych. Pamiętajmy o tym jak wiele radości daje uprzejmość w kontaktach z innymi i sprawianie by inni czuli się z nami dobrze i komfortowo. Dzięki temu nasze relacje rozkwitną.

Ćwiczenie 4: Modlitwa wdzięczności

Ułóż swoją własną modlitwę wdzięczności. Nie musisz być wierzący, żeby to zrobić. Napisz w niej za co jesteś wdzięczny w swoim życiu. Podziękuj za dobro, które Cię spotyka. Modlitwa nie musi być długa. Powinna natomiast zawierać w sobie to, za co chcielibyśmy podziękować i co chcielibyśmy rozwijać w naszym życiu. Zauważ jak bardzo podwyższy się Twoje samopoczucie, kiedy przywołasz w myśli przyjemne obrazy tego, za co jesteś wdzięczny. Kiedy już ułożysz swoją modlitwę wdzięczności, możesz codziennie przed snem, lub zaraz po przebudzeniu ją sobie przeczytać. Natchnie Cię to pozytywnie na cały dzień.

Ćwiczenie 5: Poczuj w swoim sercu wdzięczność

Jakie to uczucie kiedy odczuwasz wdzięczność? Czy czujesz wtedy ciepło w ciele? A może czujesz radość i lekkość? Spróbuj w dowolnym momencie w ciągu dnia, wzbudzić w sobie uczucie wdzięczności za wszystkie dobra jakie Cię spotykają. Spróbuj poczuć wdzięczność całym swoim ciałem. Poczuj jak stajesz się tą wdzięcznością i zauważ jak wiele dobrego daje taka praktyka na co dzień.

Początkowo praktyka wdzięczności może nam sprawiać trudność. Jednak im więcej ćwiczymy, tym bardziej staje się to dla nas naturalne. Jakie są korzyści z praktykowania wdzięczności?

Co nam daje praktyka wdzięczności?

  • Zaczynamy doceniać drobne chwile szczęścia w naszym życiu
  • Mamy bardziej pozytywne nastawienie do siebie i innych ludzi
  • Czujemy większą satysfakcję i radość życia
  • Praktyka wdzięczności może również wpływać na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne: kiedy jesteśmy wdzięczni nasze ciało staje się bardziej zrelaksowane a my neutralizujemy codzienne stresy
  • Nasze relacje z sobą i innymi ludźmi ulegają poprawie

Warto zwrócić uwagę na wdzięczność w naszym życiu. Praktykując ją odczuwamy spokój wewnętrzny i dobre samopoczucie. Dzięki temu bardziej doceniamy siebie i innych oraz poprawia się nasza jakość życia. Zamiast poprawiać swoje samopoczucie np. zakupami, warto poświęcić nieco czasu na docenienie dobra jakie nas spotyka na co dzień. To nic nie kosztuje, a wiele możemy zyskać.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułO zaletach praktykowania wdzięczności
Następny artykuł„Chcę Mieć Dziecko”  – książka o emocjonalnym radzeniu sobie z niepłodnością
Psycholog o specjalności z psychologii klinicznej i osobowości oraz psychologii wychowawczej z psychoprofilaktyką. Ukończyła socjoterapię dzieci i młodzieży oraz przygotowanie pedagogiczne. Prowadzi zajęcia grupowe oraz konsultacje indywidualne. Interesuje się szeroko pojętym rozwojem osobistym. Pasjami czyta książki. Najlepiej relaksuje się przy muzyce.