Nowy początek – jak ustalać cele w nowym roku?

Nowy rok to nowe wyzwania. Często zaczynamy go od wyznaczania sobie postanowień noworocznych. Zdarza się niestety, że początkowy zapał szybko słabnie a my tracimy motywację do wprowadzania w życie nowych celów i nawyków. Jak wyznaczać własne cele, aby łatwiej nam było je zrealizować? Jak skutecznie zmotywować się do działania? (Anna Obrzut, styczeń 2017).

Aby uniknąć słomianego zapału, warto ułożyć sobie plan realizacji ważnego dla nas celu. Bez planu i określenia tego do czego chcemy zmierzać, trudno nam będzie osiągnąć zamierzone rezultaty. Dlatego pierwszym krokiem powinno być zapisanie naszego celu oraz kroków, które mają nas przybliżyć do jego realizacji. Jak zatem zacząć?

Wybierz najważniejszy cel

W realizacji postanowień noworocznych, często gubi nas fakt, że staramy się zmieniać zbyt wiele rzeczy na raz. Utrudnia nam to efektywne działanie i powoduje, że za szybko odpuszczamy. Dlatego warto jest wybrać najważniejszy cel, do którego chcemy dążyć. To pomoże nam w skupianiu działania na najważniejszych dla nas wartościach.

Sprawdź czy cel jest realny i możliwy do realizacji

Jeśli ustalimy sobie cel, którego nie jesteśmy w stanie zrealizować, tylko się rozczarujemy. Dlatego też, cel powinien być możliwy do osiągnięcia. Nie ma sensu wyznaczanie sobie, że przykładowo przebiegniemy 10 kilometrów za tydzień, jeśli jesteśmy osobami, które z bieganiem nie miały nigdy nic do czynienia i prowadzą bierny tryb życia. Cel powinien być zgodny z naszymi możliwościami.

Zapisz cel na kartce

Bardzo ważne, aby cel, który ustalamy zapisać na kartce, a nie tylko ustalać go w myślach. Zapisany cel ma większą siłę oddziaływania. Ponadto do zapisanego celu możemy wrócić. Zapisując mamy czas, aby lepiej się zastanowić nad tym co chcemy osiągnąć. Możemy też cel modyfikować w miarę upływu czasu. Zapisanie celu ułatwia nam skupienie się na krokach prowadzących do jego realizacji. Zapisany cel jest też czymś namacalnym i łatwiej nam jest uznać go za istotny dla nas. Warto jest prowadzić dziennik własnych celów – mieć np. notes lub zeszyt, w którym zapisujemy ważne dla nas cele i sposoby ich realizacji.

Podziel cel na mniejsze etapy

Gdy cel, do którego dążymy jest bardziej skomplikowany lub jego osiągnięcie wymaga czasu, warto jest podzielić go na mniejsze etapy. Dzięki temu możemy rozbić cel główny na mniejsze cele, które łatwiej jest osiągać. Gdy zrealizujemy drobny cel cząstkowy, nasza motywacja może wzrastać. Widzimy, że zbliżamy się do naszego celu głównego, a to może dodawać nam sił do działania. Każdy najmniejszy krok w drodze do naszego celu może być dla nas istotną mobilizacją.

Określ czas realizacji celu

Ważne jest, aby określić również ramy czasowe naszego celu. Jeśli mamy już wybrany cel, określmy do kiedy chcemy go zrealizować i ile czasu dziennie jesteśmy w stanie poświęcić na przybliżenie się do jego realizacji. Rozplanowanie celu w czasie, może nam pomóc w podejmowaniu skutecznych działań, które umożliwią nam realizację naszych zamierzeń. Jeśli mamy wybrany cel i jest on podzielony na mniejsze etapy, dodajmy tym mniejszym etapom datę realizacji. Jeśli przykładowo zamierzamy osiągnąć piękną sylwetkę, mniejsze etapy na drodze do celu to przykładowo ułożone treningi, które powinniśmy rozpisać sobie na konkretne dni. Bardzo ważne żeby cele do realizacji miały swoje odniesienie w czasie, ponieważ wtedy wiemy co mamy robić w konkretnym dniu, aby przybliżyć się do osiągnięcia danego celu.

Celebruj osiągane sukcesy

Warto nagradzać się za realizację poszczególnych etapów naszego celu. Doceniajmy to co się nam uda zrealizować. Starajmy się także na bieżąco mobilizować do działania. Jeśli rozpiszemy sobie plan działania i uda nam się zrealizować kilka kroków, doceńmy siebie i własne działania.

Nie bój się porażek

Na drodze do celu, często możemy doświadczyć również porażek. Trzeba się na to nastawić i nie zniechęcać się początkowymi niepowodzeniami. Nawet jeśli coś nam nie wyjdzie lub popełnimy jakiś błąd to musimy być wytrwali, uzbroić się w cierpliwość i konsekwentnie dążyć do wyznaczanych celów. Jeśli naszym celem jest zdrowe odżywianie się, a zdarzy nam się zjeść tzw. śmieciowe jedzenie, nie odpuszczajmy. Następnego dnia dalej realizujmy nasze postanowienie. Nie rezygnujmy z dążenia do ważnych dla nas celów.

Podziel się swoim planem z innymi

Jeśli powiemy innym o naszych celach, może to stanowić dodatkową motywację. Znacznie trudniej będzie nam się wycofać z dążenia do celu jeśli powiemy o nim publicznie. Warto też znaleźć kogoś kto będzie chciał realizować podobny cel do naszego. Jeśli przykładowo zamierzamy zająć się regularnymi treningami, warto poszukać osoby, która również zamierza ćwiczyć. Wspólne mobilizowanie się do działania może nam pomóc w utrzymaniu motywacji.

Realizacja celów nie jest łatwa i wymaga wiele samozaparcia. Ważne, aby cele, które sobie ustalamy były dla nas istotne i wartościowe. Wtedy znacznie łatwiej nam będzie utrzymać motywację i być konsekwentnym w realizacji zamierzonych działań.

 

 

 

The following two tabs change content below.
Anna Obrzut

Anna Obrzut

Szef Działu Rodzina psycholog ze specjalnością kliniczną i osobowości oraz wychowawczą i psychoprofilaktyką. Ukończyła socjoterapię. Prowadzi zajęcia grupowe oraz konsultacje indywidualne. Interesuje się szeroko pojętym rozwojem osobistym. Pasjami czyta książki. Najlepiej relaksuje się przy muzyce. aobrzut@vp.pl
Anna Obrzut

Ostatnie wpisy Anna Obrzut (zobacz wszystkie)