Czas wakacji sprzyja temu abyśmy odpoczywali od codziennych spraw i obowiązków. Idziemy na urlop i mamy więcej czasu dla siebie. Czy jednak potrafimy efektywnie odpoczywać? Co zrobić aby uspokoić nasz umysł i wprowadzić go na odprężającą ścieżkę relaksu? (Anna Obrzut, Lipiec 2016)

Nasz umysł potrafi nieustannie pracować. Analizuje i przetwarza informacje, generuje myśli, planuje nowe aktywności. Jest nam potrzebny, właściwie niezbędny do funkcjonowania w świecie, ale prawdą jest, że czasami może nam przeszkadzać. Kiedy tak się dzieje? Często wtedy, gdy utrudnia nam odpoczynek i wejście w stan relaksu. Zamartwiamy się jakąś sytuacją z przeszłości, albo obawiamy się czegoś co ma się wydarzyć w przyszłości. Ciągle pogrążamy się w myślach. To skutecznie blokuje nas przed odczuwaniem zadowolenia, a aby skutecznie odpocząć ważne jest żeby wprowadzić się w przyjemny stan odprężenia.

Doceń chwilę obecną

Różni mistrzowie duchowi oraz osoby propagujące rozwój osobisty, często podkreślają jak ważne jest bycie tu i teraz – w chwili obecnej. Dzięki temu odcinamy się od dręczących nas myśli i wchodzimy w stan skupienia na bieżącym doświadczeniu. Czy rejestrujesz jakie dźwięki docierają teraz do Ciebie? Czy zdajesz sobie sprawę jakie przedmioty Cię otaczają? Czy wiesz jakie uczucia się w Tobie budzą? Czy jest Ci teraz wygodnie? Czy twoje mięśnie są napięte czy rozluźnione? Jeżeli potrafimy skupić się na tym co dzieje się w chwili obecnej, potrafimy także uspokoić nasz umysł i zdystansować się do tego co pojawia się w naszej głowie. Kiedy przestajemy myśleć o przeszłości lub przyszłości, otwieramy się na to co pojawia się w bieżącym momencie i możemy dotrzeć do pokładów szczęścia i spokoju, które mamy w sobie. Kiedy tak się dzieje stan relaksu staje się czymś naturalnym.

Rób to co sprawia Ci przyjemność

Jeżeli chcemy poczuć odprężenie, warto poświęcić czas na aktywności, które sprawiają nam radość. To może być spacer, czytanie dobrej książki, słuchanie muzyki – wszystko to co wiąże się z odczuwaniem przyjemności. Jest to kwestia indywidualna i każdy z nas może mieć odmienne sposoby na relaks. Warto zastanowić się jak to jest w naszym przypadku i jakie aktywności wiążą się u nas z odczuwaniem szczęścia i satysfakcji.

Zmęcz się fizycznie

Aktywność fizyczna jest nie tylko sposobem na uzyskanie zdrowia i sprawności, ale także metodą na wyciszenie umysłu i zyskanie równowagi psychicznej. Często się słyszy powiedzenie: „ w zdrowym ciele – zdrowy duch”. Ma to jak najbardziej swoje uzasadnienie. Człowiek powinien dbać nie tylko o ducha i umysł, ale także o swoje ciało, aby cieszyć się dobrym zdrowiem i sprawnym funkcjonowaniem. Jeżeli uprawiamy aktywność fizyczną, skuteczniej radzimy sobie ze stresem i niwelujemy napięcie mięśniowe, co może nas skutecznie odprężyć. W czasie aktywności wydzielają się także hormony szczęścia, które wprawiają nas w dobry nastrój.

Miej kontakt z naturą

Przebywanie na łonie natury, może nas relaksować. Piękne widoki, świeże powietrze i kontakt z przyrodą, wpływają korzystnie na pracę naszego układu nerwowego i tym samym pozwalają nam na wyciszenie. Jeżeli mieszkamy w dużym mieście, warto poszukać parków, gdzie możemy pospacerować lub pojechać na wycieczkę do lasu lub w góry. Jeżeli chwilowo nie mamy możliwości wyjazdu, jest jeszcze jeden sposób, który pomoże nam osiągnąć relaks. Jest nim wizualizacja, czyli wyobrażanie sobie spokojnych, dających odprężenie miejsc. Zamykamy oczy i przenosimy się  w wyobraźni do pięknego miejsca – może to być ogród pełen kwiatów, wodospad lub łąka. W zasadzie możemy sobie wyobrazić dowolne miejsce, w którym chcielibyśmy się znaleźć. Dzięki temu nasz umysł może odpocząć, a my doznajemy przyjemnego stanu spokoju.

Skoncentruj się na oddechu

Kiedy świadomie koncentrujemy się na własnym oddechu, możemy wejść w stan odprężenia. Spróbuj wziąć kilka głębokich wdechów i wydechów. Oddychaj swobodnie, spokojnie i powoli. Znajdź swój rytm oddechu, taki, który najbardziej Cię relaksuje. Poczuj jak z każdym wydechem pozbywasz się napięcia w ciele. Każdy oddech zbliża Cię do przyjemnego stanu spokoju i zadowolenia. Skupienie się na oddechu jest prostą i efektywną metodą na wyciszenie umysłu.

Zastosuj aromaterapię

Zapachy przywołują wspomnienia i relaksują. Mają dużą moc wpływania na nasz nastrój. Jeżeli chcemy się odprężyć, warto otaczać się przyjemnymi zapachami – możemy zastosować np. olejki eteryczne. Warto wybrać takie, które są dla nas najbardziej przyjemne. Przykładowo olejek z bergamotki, pomarańczy lub melisy może nas zrelaksować, a lawendowy ma działanie uspokajające i ułatwia zasypianie.

Zrób coś tylko dla siebie

Aromatyczna kąpiel, pójście na masaż, a może po prostu pogrążenie się w przyjemnych myślach? Jest wiele sposobów na to, żeby wejść w stan odprężenia i jednocześnie zrobić coś dla siebie. Znajdźmy chwilę, kiedy nikt nam nie będzie przeszkadzał. Wyłączmy telefon, odetnijmy się na chwilę od internetu i komputera, włączmy przyjemną muzykę i cieszmy się chwilą dla siebie. Takie momenty są w stanie doładować nas pozytywną energią i sprawić, że poprawi się nasze samopoczucie.

Zdystansuj się do własnych myśli

Często w codziennym życiu jesteśmy bombardowani różnymi myślami. Jeżeli są to myśli negatywne, pełne zamartwiania się, cierpi na tym nasze poczucie szczęścia. Warto jest na chwilę się zatrzymać, zdać sobie sprawę z tego jakie myśli się w nas pojawiają, jednak zachować do nich pewien dystans. Pamiętaj – nie jesteś swoimi myślami – one są produktem Twojego umysłu. Spróbujmy zdystansować się do własnych myśli, aby one nie wpływały negatywnie na nasze samopoczucie.

Spróbuj technik relaksacyjnych

Warto również spróbować jakiejś techniki relaksacyjnej, może to być np. trening autogenny Schultza lub relaksacja metodą Jacobsona. Pierwsza technika polega na tym, że kładziemy się w wygodnym miejscu, zamykamy oczy i stosujemy sugestie typu „moja prawa ręka jest ciężka, bardzo ciężka, jestem spokojny”. Następnie przechodzimy do lewej ręki, później do nóg, a finalnie staramy się poczuć jak całe nasze ciało staje się przyjemnie ciężkie. Następnie możemy sugerować sobie w myśli „moja prawa ręka jest ciepła, jestem spokojny”. Stopniowo przechodzimy także na pozostałe części ciała, ostatecznie sugerując sobie ”całe moje ciało jest przyjemnie ciepłe i ciężkie”.  Natomiast relaksacja metodą Jacobsona polega na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu mięśni naszego ciała. Możemy zacząć od prawej ręki, a następnie przechodzić na inne części ciała. To pozwala nam rozluźnić nasze mięśnie.

Jest wiele sposobów na osiąganie relaksu i zadowolenia. Każdy z nas powinien poszukać takich metod, które najbardziej mu odpowiadają. Pamiętajmy, że to co sprawdza się u jednej osoby, niekoniecznie musi zadziałać też w naszym przypadku. Dlatego nie bójmy się szukać takich metod, które skutecznie wyciszają nasz umysł i wprowadzają nas w przyjemny stan odprężenia i szczęścia. Odpoczynek powinien być istotnym elementem naszego życia. Dlatego uczmy się odpoczywać efektywnie, w taki sposób, który najlepiej na nas wpływa.