GRANICE KOMFORTU to cykl artykułów poświęconych tematyce radzenia sobie
w sytuacjach trudnych. Podczas każdego spotkania zaproszę Cię do wykonania zadania, aby pomóc Ci przejść przez sytuacje stresowe. Lekcje ułożone są w sposób umożliwiający pracę nad sobą. Anna Cyranka [Luty 2016].

Ostatnia lekcja dotyczyła stresu związanego z szeroko rozumianą zmianą. Oczywistym jest, że uczucie dyskomfortu pojawia się wtedy, gdy chcemy zmienić automatyzm, przyzwyczajenia wchodząc w nieznaną nam sytuację. W całym cyklu Granice komfortu przytaczana jest jedna myśl – stres jest w naszej głowie. Mark Twain kiedyś powiedział coś, co jest kwintesencją mówienia o stresie: „Przeżyłem wiele okropnych rzeczy – na szczęście większość z nich nigdy się nie zdarzyła”.

Dziś będzie o najważniejszych błędach w myśleniu, jakie zdarzają się wszystkim ludziom, a które powodują spadek naszego nastroju, lęk, smutek czy złość.

Błędy w myśleniu przyczyniające się do destrukcyjnych przekonań, które utrudniają nam rozwój i sprawne funkcjonowanie:

  • Przewidywanie przyszłości bez brania pod uwagę innych bardziej prawdopodobnych możliwości (nie powiem szefowi, że chcę podwyżkę – i tak mnie wyśmieje).
  • Lekceważenie lub pomijanie pozytywnych informacji – myślenie o tym, że pozytywne doświadczenia, uczynki lub cechy nie mają żadnego znaczenia (zdałam egzamin na prawo jazdy za pierwszym podejściem – oczywistym było, że tak będzie).
  • Wyolbrzymianie znaczenia negatywnych informacji / pomniejszanie znaczenia aspektów pozytywnych (brak informacji od przełożonego oznacza, że nie jestem już dla niego wartościowym pracownikiem; pochwała mamy, że jestem dobrą matką, nie oznacza, że nią jestem – zrobiła to z czystej grzeczności).
  • Myślenie w kategoriach wszystko albo nic – myślenie czarno-białe (jeśli nie osiągnę stanowiska Dyrektora Zarządzającego, to będę nieudacznikiem).
  • Myślenie jednotorowe, czyli efekt lornetki – skupianie się tylko na negatywnych aspektach danej sytuacji (zmiana przełożonego to dramat – będę musiała od nowa się autoprezentować i budować relacje).
  • Czytanie w myślach – przekonanie o tym, że wiem, co ma na myśli mój interlokutor (mąż nie odbiera telefonu – na pewno jest na mnie zły).
  • Generalizacja – wyciąganie wniosków na podstawie niewystarczającej liczby informacji (po tym, co powiedział, jestem pewna, że wszyscy myślą tak samo).
  • Personalizacja – przekonanie o tym, że jest się powodem negatywnych zachowań innych osób (to, że mój związek się rozpadł, jest dowodem na to, że nie potrafiłam o niego dbać).
  • Nadużywanie stwierdzeń „muszę”, „powinnam”nie powinnam była mówić mamie, że wysłałam dziecko do żłobka. Teraz myśli o mnie, że jestem złą matką.

Co należy zrobić, aby powyższe błędy nie zdominowały naszego myślenia? Analiza konkretnych sytuacji, w których wystąpił jeden z powyższych błędów pod kątem: faktów (co przemawia za tym, że myśl, która się pojawiła jest prawdziwa / fałszywa?), przyczyn zdarzeń (co spowodowało taki stan rzeczy?), konsekwencji (co się może najgorszego stać, jeśli moja myśl, okaże się prawdziwa?), realistycznych wydarzeń (jakie jest najbardziej realistyczne rozwiązanie?), opłacalności myśli (jakie inne myślenie, bardziej Ci się opłaca?) oraz rozwiązania (co zrobisz w związku z tą sytuacją? Co zmienisz?)

Zadanie: przypomnij sobie sytuację, w której wystąpił jeden z powyższych błędów. Zastanów się nad pytaniami, które zadałam wyżej w kontekście przywołanej sytuacji. Co teraz zrobiłbyś/zrobiłabyś inaczej?

Zachęcam wszystkich czytelników do dzielenia się swoimi przemyśleniami odnośnie każdej z nich. Na Wasze komentarze i refleksje czekam pod adresem mailowym ania.cyranka@gmail.com.

Przebudowa w głowie. Architektura zmian. Warsztat [w:] „Coaching”, lipiec 2012.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułKsiążka: Piękny styl
Następny artykuł„Dlaczego tak trudno jest odejść” – spotkanie autorskie z dr Bogną Szymkiewicz
Zbudowały mnie przestrzeń korporacyjna i pasja mentorki. Jestem związana z obszarem HR przeszło 9 lat. Mam na swoim koncie wdrażanie i doskonalenie procesów HR w firmach produkcyjnych i sprzedażowej. Wiem, że tylko organizacje, które przyciągają i zatrzymują wartościowych pracowników sięgną gwiazd. Pomagam im osiągnąć efekt dzięki projektowaniu procesów: rekrutacji, onboardingu (wdrażania ludzi), zarządzania przez cele w oparciu o nowoczesną metodologię. Pokazuję jak wdrażać kulturę empowermentu bez szumnego „wdrażania”, która jest gwarantem sukcesu. Przy tym szkolę i doradzam, bo zależy mi na firmach, w których dobrze się dzieje. Prowadzę bloga Fabryka Zaangażowania. Pokazuję tu jak obudzić MOC w ludziach. Wydobyć z nich to, co na pewno mają – zaangażowanie. Prywatnie jestem żoną i mamą Mateusza i Natalii. To oni inspirują mnie w codziennym działaniu. Podróżuję. Uwielbiam być tam, gdzie jeszcze mnie nie było. Lubię nowe smaki, widoki i ludzi. Co robię w Magazynie Tu i Teraz? Oswajam HR. Pomagam rozłożyć stres na czynniki pierwsze. Dostarczam praktycznych narzędzi, z których samodzielnie możesz korzystać. Jeśli chcesz, abym napisała na interesujący Cię temat – zapraszam do kontaktu. www.fabrykazaangazowania.pl