Clipboard01Wszystko wymaga czasu. Potrzebuje go dziecko, aby dojrzeć i ptak, aby opanować sztukę latania. Czas musi upłynąć, aby kwiaty mogły rozkwitnąć, a drzewa obrastać w liście. I człowiek potrzebuje czasu, aby coś zrozumieć, coś zaakceptować, zmienić, postawić kolejny krok na drodze, którą obrał. I ja i Ty – potrzebujemy choć ułamka momentu do namysłu, refleksji, podjęcia decyzji przełomowej albo zupełnie błahej. Pragniemy czasu, a czas pędzi przed siebie jak oszalały, wciąż go mało, wciąż umyka, przecieka przez palce i pozostawia niedosyt. Wcale nie musisz brać udziału w tym maratonie, aby zyskać parę cennych chwil. Warto się przekonać. Anna Jędrych [Lipiec, 2014]

Praca, szkoła, dom, mnóstwo oczekiwań, zadań i obowiązków do wykonania. W kolejce czekają jeszcze najbliżsi ludzie, liczne pasje, zainteresowania, potrzeba odpoczynku i wyciszenia. A doba ma tylko (albo i aż) 24 godziny. Wszyscy dysponujemy jednakową ilością czasu, nie wszyscy jednak potrafimy w sposób efektywny zarządzać swoim czasem i organizacją planu dnia. Oto 7 wskazówek, jak zaoszczędzić kilka cennych chwil. Być może już jutro nie będziesz musiał rezygnować z długiego spaceru z psem, porannego joggingu, wspólnego posiłku czy autentycznej rozmowy z bliskimi?!

I.             

Bardzo ważna jest właściwa ocena sytuacji. Zadania, które wykonujemy na co dzień można podzielić na te najważniejsze – czyli zaplanowane, nieoczekiwane oraz spontaniczne. Te pierwsze powinny zajmować ok. 60% naszego czasu. Zaliczamy do nich wszelkie prace domowe (np. gotowanie obiadu, pomoc dzieciom w odrabianiu lekcji) i obowiązki zawodowe (np. spotkania z klientami). Ok. 25% czasu powinny z kolei pochłaniać zajęcia nieoczekiwane, a więc np. przygotowanie poczęstunku dla niezapowiedzianych gości czy konieczność wykonania dodatkowego zadania w pracy. Pozostałe 15% to działania spontaniczne – wszelkie rozmowy telefoniczne, przeglądanie stron internetowych, itp. Jeżeli zajęcia zaplanowane pochłaniają więcej niż 60% Twojego czasu, oznacza to, że bierzesz na siebie za dużo obowiązków. Jeżeli to możliwe, warto pomyśleć o rozsądnym dzieleniu ich z rodziną bądź współpracownikami (np. ‘dziś ty opiekujesz się dziećmi, ja idę na spacer z przyjaciółką’ albo ‘ja zrobię raport, a ty uporządkuj dokumenty’).

II.             

Podczas organizowania następnego dnia najlepiej spisać wszelkie obowiązki, które musimy wypełnić – stworzyć swego rodzaju grafik. Na pierwszym miejscu powinny znaleźć się zajęcia najważniejsze i najbardziej wymagające. Przy każdym warto zaznaczyć przypuszczalny czas wykonania. Na koniec pozostaje już tylko ocena sposobu realizacji – chodzi o to, że podczas wykonywania niektórych obowiązków można realizować dodatkowo inne (np. w trakcie drukowania dużego pliku dokumentów śmiało można zająć się innymi pracami biurowymi) – warto ująć to w grafiku. Tworząc plan, pamiętaj również, aby wypełnić go jedynie w 60% . Pozostaw sobie zapas czasu na różnego rodzaju zadania nieoczekiwane bądź spontaniczne.

III.             

Określ zakres własnej wydajności. W tym przypadku warto ustalić, czy bliżej nam do typu sowy czy skowronka. Sowa lubi przesiadywać do później nocy, w efekcie czego rankiem jest zaspana. Taki typ człowieka najbardziej wydajny jest późnym popołudniem, wtedy to zdolny jest do największego skupienia i zaangażowania. Skowronek natomiast zasypia dosyć wcześnie i budzi się o świcie. Rano ma więc najwięcej energii, dlatego online casino najcięższe obowiązki powinien wykonywać przed południem.

Dodatkowo, aby zwiększyć swoją wydajność powinniśmy pamiętać o planowaniu cogodzinnych 5-10-minutowych przerw w pracy – po nich łatwiej nam będzie koncentrować się na zadaniu. Z kolei podczas chwilowego spadku formy warto podjąć się realizacji lżejszych obowiązków – kiedy energia powróci, można znów zmierzyć się z tymi bardziej wymagającymi.

IV.             

Sam plan pracy nie wystarczy. Aby sumiennie go zrealizować, potrzebujesz dodatkowo dobrze zorganizowanego miejsca pracy (np. biurko, kuchnia, itd.), a więc takiego, w którym z łatwością znajdziesz konkretne przedmioty, dokumenty, ubrania. Jeżeli masz z tym problem, pora pomyśleć o porządkach. Dużo łatwiej pracuje się minimalistom! Zanim więc rozpoczniesz pracę, przygotuj sobie przestrzeń i wszelkie niezbędne pomoce.

V.             

To, co odgrywa bardzo ważną rolę w całym procesie realizacji założonego planu dnia, to oczywiście nasza osobista motywacja. Poza tą w postaci możliwego awansu, podwyżki czy uznania rodziny, istnieje również motywacja sprowokowana przez nas samych. Mowa tutaj o wynagradzaniu siebie za wykonanie konkretnych obowiązków (np. smakołykiem czy kawą w ramach przerwy). Bardzo istotne jest również wsparcie i doping ze strony rodziny oraz przyjaciół – doładowuje energią, dodaje sił w zmaganiach z nawałem codziennych obowiązków. Oprócz tego pamiętaj, aby regularnie wykreślać z listy obowiązków te, które zostały przez Ciebie już zrealizowane – to także napawa dumą, optymizmem i skutecznie podnosi poziom motywacji.

VI.             

Próbuj łączyć ze sobą zadania przyjemne i pożyteczne. Masz mnóstwo obowiązków, a obiecałeś sobie, że będziesz regularnie ćwiczyć, aby dieta, którą stosujesz była jeszcze bardziej skuteczna? Połącz ćwiczenia np. ze sprzątaniem albo innymi obowiązkami domowymi. Satysfakcja i oszczędność czasu gwarantowane. A i ewentualna nuda/rutyna przestaje doskwierać

VII.             

Zadbaj o odpowiednią ilość snu. Wyspany Ty to Ty bardziej efektywny, ekonomiczny, bardziej sprawny, skoncentrowany i wytrzymały, co przekłada się na wykonanie większej ilości zadań w dużo krótszym czasie. Zadbaj o chwilę odpoczynku, odprężenia, znajdź moment dla siebie. To ważne!

Zarządzanie czasem oznacza zdolność wybrania konkretnej sekwencji zdarzeń – do nas należy decyzja odnośnie tego, co zrobić najpierw, co potem, a czego w ogóle nie robić. Wypracowanie tej zdolności wymaga od nas wyjątkowej samodyscypliny. Warto jednak pamiętać, że każde nasze zwlekanie to zwyczajne odkładanie marzeń na później, które przybiera twarz bardzo sprytnego złodzieja czasu.

Wdrożenie powyższych zasad oraz opracowanie własnych technik, z pewnością pozwolą cieszyć się większą ilością wolnego czasu, a ponadto przyniosą satysfakcję z powodu efektywnego realizowania powierzonych zadań. Kiedyś Peter Drucker powiedział: „Nie można zapanować nad czasem, ale można nad sobą”. Czasu nie można zatrzymać, nie można go kolekcjonować, robić zapasów z wolnych sekund, minut czy godzin, ale można go umiejętnie i do głębi wykorzystać, wartościowo przeżyć. Zadaj sobie dziś pytanie – czy ja jako osoba w pełni świadoma i odpowiedzialna za swoje życie, przed samym sobą mogę przyznać, że wykorzystuję czas najlepiej, jak potrafię? Że wypełniam go tym, co najcenniejsze? Że chwytam każdą jedną chwilę i przeżywam ją doszczętnie i prawdziwie? Jeśli nie… wiesz co robić. I nie zwlekaj już dłużej. To, co za Tobą, już się nie powtórzy.

W ramach ciekawostki – zajrzyj tutaj: http://lifehacking.pl/2014/04/30/jak-sie-zorganizowac-rozklad-dnia-na-podstawie-pamietnikow-wielkich-ludzi, a dowiesz się, jak wyglądało zarządzanie czasem u wielkich ludzi. Dodam, że ikonografia została przygotowana w oparciu o treść pamiętników wybitnych pisarzy oraz muzyków. Może któryś nich wyjątkowo Cię zainspiruje!

Bibliografia:

  1. Szopiński, T. Efektywne zarządzanie czasem. Złote Myśli, Gliwice 2012
  2. Portal http://psychologia.wieszjak.polki.pl
  3. Strona http://lifehacking.pl